Procedure leefbaarheidsubsidie

Procedure aanvragen leefbaarheidssubsidie Ouwerkerk

Ieder jaar heeft de dorpsraad Ouwerkerk een bescheiden leefbaarheidsbudget te verdelen om de leefbaarheid van het dorp te stimuleren. Bewoners(groepen) met goede, gedurfde of creatieve ideeën en plannen voor activiteiten voor het dorp, kunnen een bescheiden subsidie aanvragen. Deze subsidie is te beschouwen als impuls of steun in de rug.

Om in aanmerking te komen voor (een deel van) dit budget, gelden een aantal uitgangspunten en spelregels:

1. De aanvragen gelden alleen voor particuliere initiatieven of voor organisaties zonder winstoogmerk die op basis van vrijwilligheid hun activiteiten uitvoeren;
  2. Alleen mensen en organisaties uit Ouwerkerk kunnen een aanvraag doen;
  3. Iedere aanvraag dient bij te dragen aan het vergroten van de leefbaarheid van Ouwerkerk. Denk aan het organiseren van activiteiten voor dorpsbewoners of het opknappen of aanschaffen van iets waar het dorp mooier, prettiger, gezelliger door wordt;
  4. Leefbaarheid is iets voor alle Ouwerkerkers, maar het is mogelijk om voor specifieke groepen een aanvraag in te dienen. Bijvoorbeeld: ouderen, jeugd, sport, cultuur, ontspanning, zorg of gezondheid. Als dorpsraad kijken we bij de toekenning van de subsidie goed naar een evenwichtige verdeling van het budget;
  5. Uw aanvraag maakt een grotere kans gehonoreerd te worden als deze vroeg in het jaar wordt ingediend. De aanvraag wordt ingediend met behulp van het online formulier en volledig is. In de toelichting is het van belang om de aanvraag goed te omschrijven, inclusief een (deel)begroting.
  6. Na afloop van de activiteit wordt een verslag of onderbouwing opgevraagd, waarbij de opbrengsten en kosten voldoende worden onderbouwd met onderliggende stukken. In dit verslag moet zichtbaar zijn waar de subsidie aan is gespendeerd. Voor de gemaakte kosten wordt een digitale kopie van bonnetjes en facturen verwacht. Voor eventuele baten, dient een duidelijke onderbouwing te worden aangeleverd (bijvoorbeeld: omvang eigen bijdrage). Subsidiegeld dat niet is uitgegeven in lijn met de aanvraag, dient direct te worden terugbetaald aan de Dorpsraad.
  7. Over de activiteit wordt vooraf gecommuniceerd via de website van de dorpsraad en achteraf wordt een verslag (eventueel incl. foto’s) op de website geplaatst. Zodat alle inwoners van het dorp kennis kunnen nemen van de activiteit.

Uitsluitingen

• Indien de leefbaarheidssubsidie in enig jaar volledig is benut, kan een nieuwe aanvraag niet meer worden gehonoreerd (beoordeling volgorde van binnenkomst of impact op de gemeenschap door de dorpsraad);
  • Als niet is voldaan aan voorwaarden en de inhoudelijke eisen wordt de aanvraag afgekeurd;
  • Bijdragen mogen geen commercieel belang dienen;
  • Bijdragen zijn niet voor buitendorpse activiteiten, tenzij deze met meerdere dorpen gezamenlijk worden georganiseerd voor alle inwoners;
  • Aanvragen die een precedent scheppen, waar op lange termijn niet aan kan worden voldaan.

Tot slot

Beschreven punten dienen als richtlijnen beschouwd te worden en zijn niet bindend. Het bestuur van de Dorpsraad beoordeelt de aanvraag en behoudt het recht om de aanvraag naar eigen inzicht toe te kennen of af te wijzen.

Ga naar het aanvraagformulier leefbaarheidsubsidie.